Met een groep motoren rijden.
Hoe voorkom je als organisator zoveel mogelijk ongewenste aansprakelijkheid? Want het moet wel leuk blijven voor iedereen.
Het motorseizoen is weer begonnen. Traditie getrouw organiseren veel clubs en verenigingen openingsritten. Lekker vanuit de motorwinterslaap weer eens met je makkers een stukje toeren. De organisatie heeft een leuke rit uitgezet en onderweg wordt een mooi terras bezocht. Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen.
Wat zijn de risico’s?
Het risico van aansprakelijkheid ligt op de loer. Wat als er een ongeval plaatsvind? Wie is hiervoor dan verantwoordelijk of aansprakelijk te stellen. Als organisatie wil je alle deelnemers een fijne dag bezorgen. De rit voert over mooie weggetjes. Er wordt vaak als groep gereden en het gebeurd regelmatig dat er naast een voorrijder en achterrijder ook ‘blokkers’ worden aangesteld. Al dan niet met een herkenbaar fluorescerend hesje. De blokkers hebben de taak gekregen om kruispunten, zijwegen en rotondes te blokken zodat de groep een vrije doorgang heeft door het verkeer. Let op! Het blokken en regelen van het verkeer is uitsluitend voorbehouden aan politie of daartoe bevoegde BOA’s of verkeersregelaars.
Het rijden in een groep kan snel als rijden in een kolonne gezien worden. En dat is uitsluitend voorbehouden aan speciale groepen zoals o.a. Defensie.
Ben je als organisatie akkoord met het blokken, of het willens en wetens bij elkaar houden van de groep door je als een kolonne door het verkeer te verplaatsen ,dan kan dat bij een ongeval een aansprakelijkheid tot gevolg hebben voor de organisatie. Die aansprakelijkheid kan nare gevolgen hebben. Hiervoor kunnen zelfs bestuursleden van de organisatie persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.
Oplossing?
Een 100% oplossing om aansprakelijkheid te voorkomen is er niet! Wel een goede voorbereiding en uitvoering die zoveel mogelijk aansprakelijkheid kan voorkomen.
Advies!
Werk met een inschrijfformulier. Vermeld op het aanvraagformulier het volgende:
- Datum van de rit
- Naam van de organisatie
- Disclaimer
- Verklaring ontvangst van een duidelijke route (Hiermee kan de organisatie aantonen dat de deelnemer individueel de rit kan rijden)
- Verklaring individueel rijden (Hiermee verklaart de deelnemer individueel te gaan rijden)
- Handtekening deelnemer voor inschrijving en volledig akkoord met deze voorwaarden
De Disclaimer
kan over de volgende inhoud beschikken:
- De deelname is volledig voor eigen verantwoordelijkheid
- De deelnemer verklaart:
- op geen enkele wijze de organisatie aansprakelijk te stellen voor enige vorm van persoonlijke of zakelijke schade die de deelnemer zou kunnen lijden als gevolg van deelname aan het evenement
- Een goede, duidelijk en voor iedere deelnemer te begrijpen route te hebben ontvangen
- Individueel de rit te rijden
- Dat zijn/haar motor minimaal WA verzekerd is
- Over een geldig motorrijbewijs te beschikken om de betreffende motor te mogen besturen
- Voor en/of tijdens de rit (inclusief de pauzes) geen alcohol of verdovende (stimulerende) middelen te gebruiken
- Zich aan alle verkeersregels te houden
- De deelnemer kan op ieder moment van de route afwijken indien hij dat veiliger vindt.(bijvoorbeeld als de toertocht over een klinkerweggetje gaat met flinke sporen. Dit Is minder prettig of veilig met een 300 achterband)
- Zet duidelijk op het formulier dat de deelnemer akkoord is met deze voorwaarden en laat hem/haar ALTIJD tekenen (ook als is het een clubmaatje van je).
Is het daarmee allemaal geregeld?
Niet alles maar wel veel!
Ondanks een goede disclaimer en verklaring blijft de organisatie een zorgplicht houden. Als een organisatie ernstig nalatig is geweest kan er toch aansprakelijkheid zijn. Zorg er dus voor dat alles klopt! De rit, de wegen, de route voor iedereen beschikbaar, het complete inschrijfformulier kan als voorbereiding een goede basis vormen.
Advies aan de organisatie:
- Zet een mooie veilige route uit
- Vermijdt drukke wegen, splitsingen en kruispunten
- Gebruik uitsluitend wegen die voor de doelgroep geschikt zijn (dus geen zandwegen voor Harley’s e.d.)
- Rij de route enkele dagen voor het evenement voor
- Maak de route in een digitaal bestand zoals GPD of GPX
- Verstrek de digitale route vooraf aan alle deelnemers
- Maak de route op papier voor de deelnemers zonder GPS navigatie
- Zorg ervoor dat alle deelnemers het inschrijfformulier invullen en ondertekenen
- Benoem een voorrijder en een achterrijder
- Zorg voor een duidelijke briefing aan alle deelnemers waarin o.a. de individuele verantwoordelijkheden van de deelnemers nogmaals worden benoemd.
Conclusie?
In een veranderende (verhardende) wereld wordt steeds meer over en weer aansprakelijk gesteld. Toch willen wij als motorrijders optimaal genieten van onze passie! We vervaren het als prettig wanneer mensen hun nek uitsteken om een leuke motorrit te organiseren. Dat willen wij als motorliefhebbers ook graag zo houden. Met de bovenstaande adviezen kunnen eventuele nare gevolgen voor deelnemers en organisaties verminderd worden. Let op! Het is geen Haarlemmer olie om alles vooraf te regelen maar een stap in de goede richting.