Met jouw motor achteraan sluiten of vol gas naar voren? Gefrustreerde automobilisten omdat jij op de motor vooraan gaat staan? Het mag en het is vaak zelf veiliger voor jou als motorrijder!
Lees dit stuk en je weet waarom je er vaak goed aan doet om ‘asociaal’ vooraan te gaan staan.
Over het, al dan niet tussen de auto’s door, met je motor naar voren rijden bij verkeerslichten of openstaande bruggen, bestaan nogal wat misverstanden. Achteraan aansluiten bij een rij wachtende auto’s, is met een motor risicovoller dan met een auto. Immers een motorfiets beschikt niet over een zogeheten kreukelzone. Dat is voor veel motorijders dan ook één van de redenen om langs wachtende voertuigen naar voren te rijden.
En als ik toch achteraan sta?
Mocht je onverhoopt toch achteraan komen te staan, danwel als eerste vooraan stil komen te staan, blijf dan ingeschakeld en spiegel goed naar het achteropkomende verkeer. Zo kun je meteen reageren als je mogelijk over het hoofd wordt gezien en gaat er geen kostbare tijd verloren. Let wel, een voertuig dat met 80km/u aan komt rijden, verplaatst zich wel zo’n 22 meter per seconde! In de bebouwde kom waar de snelheid veelal op 50km/u ligt, is dit nog altijd 13 meter per seconde. Pas als het voertuig achter je geheel stilstaat en het groene verkeerslicht nog enige tijd op zich laat wachten, is het motor technisch beter om de versnellingsbak in z’n vrij te zetten.
Waarom vooraan gaan staan?
Het is verstandiger om meteen gebruik te maken van de bescherming van de wachtende voertuigen door met gepaste snelheid naar voren te rijden. Niet iedere automobilist is hiervan gecharmeerd, maar als dit met het nodige beleid gebeurt, zoals dat bijvoorbeeld ook in de filegedragscode staat beschreven, is er weinig aan de hand. Bijkomend voordeel is dat er na de verkeerslichten minder inhaalmanoeuvres nodig zijn, omdat je veelal als eerste kunt wegrijden. Immers een motor accelereert over het algemeen sneller dan een auto.
Het mag!
Net als het tussen de file doorrijden, is het op zich ook niet verboden om tussen de rijen naar voren te rijden. Omdat in ons land het inhalen links geschiedt, is het bij een enkele rijstrook verstandig om er links langs te gaan. Dat sluit ook aan bij het verwachtingspatroon van de automobilist. Waar het nog wel eens fout gaat, is dat dit soms met te hoge snelheid gebeurt. Maximaal 10km/u snelheidsverschil geeft nog voldoende tijd om te kunnen reageren. Probeer in de auto’s te kijken en wees alert op eventuele van rijstrook wisselende automobilisten en op het openen van portieren. Als er een stopstreep aanwezig is, blijf er dan vóór stilstaan. Hetzelfde geldt voor eventuele voorsorteervakken. Je bent verplicht om de richting te volgen die de pijl aangeeft en strafbaar als je in het vak voor links- of rechtsaf gaat staan en daarna toch rechtdoor gaat. Hetzelfde geldt voor het overschrijden van enkele, danwel dubbele ononderbroken strepen op het wegdek. Ook verdrijvingsvlakken, zogeheten puntstukken, busbanen en doelgroep stroken zijn taboe. Als je eenmaal vooraan staat, zoek dan even oogcontact met de andere weggebruikers.
Verkeer komt van verkeren, het omgaan met elkaar. En als dit met het nodige respect gebeurt, voorkomen we schade of nog erger, letsel.
Dus:
Conclusie: “Niks asociaal gedrag”